Hul i tand

Et hul i tanden vil du høre din tandlæge omtale som caries. Det er et ret almindeligt tandproblem, som mange mennesker oplever at få på et eller andet tidspunkt i livet. Det er aldrig sjovt med huller i tænderne, men heldigvis findes der behandling herfor – og desuden er der meget, du selv kan gøre for at forebygge huller.

Læs med i det følgende, hvor vi dykker ned i, hvorfor der opstår huller i tænderne, hvordan de viser sig, og hvordan de behandles.

Sådan opstår der hul i en tand

Du ved det formentlig allerede: Huller i tænderne er ofte et resultat af dårlig mundhygiejne. Det betyder konkret, at risikoen øges, når du springer tandbørstningen over, ikke er så grundig med at børste tænder, som du bør. For når du ikke fjerner plak og madrester ordentligt, får bakterierne frit spil til at ophobe sig. Disse bakterier udskiller syre som affaldsstof, og det er denne skadelige syre, der angriber tanden. Når syren trænger ind i tandens overflade, begynder den først at nedbryde emaljen og derefter trænger den ind i tandbenet, også kendt som dentinen. Resultatet er caries, altså hul i tanden.

Så det er – ikke overraskende – vigtigt at være omhyggelig med din tandpleje for at undgå huller i tænderne.

Tre stadier af huller i tænderne

Når man taler om huller i tænderne, opdeles de typisk i tre stadier afhængigt af, hvor dybt caries trænger ind i tanden:

Overfladisk caries eller begyndende huller: Dette stadie indebærer skader i emaljen og den yderste tredjedel af tandbenet. Her er der sjældent udvikling af synlige defekter.

Moderat dyb caries: På dette stadie når skaden ind til den midterste tredjedel af tandbenet. Der udvikles en defekt, som enten kan ses på et røntgenbillede, hvilket indikerer, at caries har trængt dybere ind i dentinen.

Dyb caries: Dette er det mest alvorlige stadie, hvor skaden når den inderste tredjedel af tandbenet og kan nærme sig eller ligefrem påvirke tandens nerve (pulpa). Her udvikles en defekt, der eksponerer dentinen.

Ved moderat og dyb caries vil det som oftest kræve, at tanden bores ud, hvorefter det berørte væv erstattes med en tandfyldning. Du vil opleve, at caries i disse stadier kan være forbundet med stærke smerter, da syrer og bakterier påvirker nerven. Der skal derfor ikke herske nogen tvivl om, at det er vigtigt at få behandlet huller i tænderne så tidligt som muligt for at undgå tilstande med voldsomme smerter og yderligere skader.

Symptomer på huller i tænderne

Her kan du se nogle af de mest almindelige symptomer på huller i tænderne.

• Tandpine
  • Dårlig ånde
  • Ubehagelig smag i munden
  • Øget følsomhed i tanden/tænderne
  • Blødende tandkød lokalt i et mellemrum
  • Smerter ved berøring af tanden eller området omkring den
  • Synlige mørke pletter eller misfarvninger på tandens overflade
  • Smerte eller ubehag, når du indtager noget varmt, koldt eller sødt
  • Sværere ved at tygge eller bide ned på grund af smerte eller ubehag

Det er dog vigtigt at tilføje til ovenstående, at ikke alle huller i tænderne nødvendigvis forårsager symptomer. Nogle små eller overfladiske huller kan være asymptomatiske og opdages først under en rutinemæssig undersøgelse hos tandlægen. Og netop derfor er det en rigtig god idé at huske dine regelmæssige tandeftersyn for at opdage og behandle caries på et tidligt stadie, før et måske lille hul udvikler sig til mere alvorlige problemer.

Behandling af huller i tænderne

Behandlingen af huller i tænderne afhænger af, hvilket stadium af caries der er tale om. Ved overfladisk caries – også kendt som et begyndende hul – hvor skaden er begrænset til emaljen og den yderste tredjedel af tandbenet, kan tandlægen anvende fluorbehandlinger til at genopbygge tandstrukturen og forhindre yderligere skade.

Ved moderat dyb caries, hvor skaden når ind til den midterste tredjedel af tandbenet, kan det være nødvendigt med en tandfyldning for at erstatte det beskadigede væv og forhindre yderligere nedbrydning af tanden.

I tilfælde af dyb caries, hvor skaden når den inderste tredjedel af tandbenet og kan nærme sig tandens nerve, kan der være behov for en rodbehandling for at fjerne infektionen og bevare tanden. Efter rodbehandlingen kan tanden forstærkes med en krone for at genoprette dens funktion og æstetik.

Få en tid hos tandlægerne Frederiksberg ved hul i tand

Det kan være nærliggende at tro, at et hul i tanden kun er et problem for dem, der ikke børster tænderne regelmæssigt eller fx drikker for meget sodavand. Det øger da også risikoen for huller i tænderne betydeligt, men ikke desto mindre er faktum, at det kan ramme os alle. Selv de bedste tandplejevaner er ikke altid nok til at forhindre huller i tænderne – hos nogle skal der meget lidt til for, at et hul kan udvikle sig.

Hos tandlægerne på Frederiksberg kan du få behandling, hvad end du ved, du har et eller mange huller i tænderne, oplever grund til mistanke om et hul eller har brug for en tandrensning for at forebygge caries. Book en tid hos os her. Vi står klar til at hjælpe dig med at bevare en sund mund.