Fjerne tandsten

Har du undret dig over, hvad tandsten egentlig er? Måske har du hørt din tandlæge nævne det under en tandrensning. Tandsten er en hård belægning, der dannes på tænderne, når plakken, der består af bakterier og madrester, ikke fjernes regelmæssigt. Men hvordan fjerner man tandsten, og hvorfor er det vigtigt at få det gjort? Læs med her.

Mere om, hvordan tandsten dannes

Tandsten dannes af forkalkede bakterier, en kombination af overdreven bakterievækst og kalk fra vores spyt. Selvom bakterier i munden har en beskyttende rolle og hjælper med fordøjelsen af mad, er det vigtigt at holde visse bakteriers antal nede, da problemet med tandsten opstår, når tænderne ikke renses tilstrækkeligt og bakterieophobningen bliver for markant.

Ophobningen af bakterier i munden sker hver gang du spiser, og uden regelmæssig fjernelse af disse får tandsten optimale betingelser for vækst. Bedre mundhygiejne betyder altså mindre tandsten, og derfor er omhyggelig tandpleje afgørende for at forhindre ophobning af tandsten. Sørg derfor for at børste tænder grundigt mindst to gange om dagen, gerne i to minutter, og bruge tandtråd. Ved du, at du lider meget af tandsten, kan du overveje at bruge tandpasta mod tandsten, der har et højt indhold af slibemiddel, så du ved, at du gør dit for at forhindre tandstensdannelse.

Er det muligt at fjerne tandsten selv?

Når du har læst ovenstående omkring tandsten, kan det være nærliggende at stille spørgsmålet, om man selv kan fjerne tandsten. Svaret er som udgangspunkt nej. Du kan gøre flere ting selv for at undgå ophobning af plak og dermed reducere risikoen for tandsten. Dette inkluderer regelmæssig tandbørstning, brug af tandtråd og mundskyl. Men hvis tandsten allerede har dannet sig, kan det ikke fjernes effektivt derhjemme.

Her skal du en tur i stolen hos din tandlæge, hvor du gennem en tandrensning vil få fjernet alle tandsten. Vi anbefaler dig – som altid – at planlægge regelmæssige tandlægebesøg for at sikre de bedste betingelser for at opretholde en sund mundhygiejne.